in gesprek blijven in uitdagende situaties - the spirit of

the spirit of ...
training - coaching - consultancy
Ga naar de inhoud

in gesprek blijven in uitdagende situaties

training > persoonlijke effectiviteit
Lastige gesprekken en uitdagende situaties
Hoe zit dat eigenlijk met onze wijze van communiceren? We doen het een groot gedeelte van onze tijd; we overleggen met collega’s, we bezoeken een klant en we vergaderen er op los. Maar zijn we ons ook bewust van hoe effectief we zijn? Over het algemeen zijn we prima in staat om onze houding en gedrag aan te passen aan de meest voorkomende situaties. En toch, soms gaat het ook niet goed; we worden verkeerd begrepen, iemand wordt boos, we voelen ons niet serieus genomen of de ander valt stil. De vraag die we ons dan meestal stellen is: “Heb ik iets verkeerd gezegd?”. Toch leidt deze vraag over het algemeen niet tot een dieper inzicht in de wijze waarop we communiceren.

APK
In deze training neemt u uw wijze van communiceren onder de loep als een soort APK. Door een aantal korte interventies, die u deels vanachter uw laptop, tablet of PC kunt volgen, bieden we u de mogelijkheid de effectiviteit van uw communicatie op peil te brengen of te versterken. De training bestaat uit een voortraject, twee bijeenkomsten en een natraject.
Competenties
U versterkt uw competentie in:
  • Mondelinge communicatie
  • Resultaatgerichtheid
  • Interpersoonlijke sensitiviteit
  • Vertrouwen opbouwen
  • Luisteren

Doelgroep
Deze training is geschikt voor iedereen die in zijn werk te maken heeft met uitdagende gesprekken en lastige situaties en het eigen inzicht en de eigen vaardigheden wil verbeteren.

Opzet van de training
Deze training kent zes onderdelen: het voortraject, twee bijeenkomsten van één hele dag, praktijkopdrachten en een natraject. U heeft ook toegang tot een online leerplatform.
De doorlooptijd van de training is ongeveer 6 weken. Om u zoveel mogelijk te laten oefenen werken we met kleine groepen van ongeveer 8-10 personen.
 
Klik hier voor een schematisch overzicht.
Klik hier voor de brochure met aanvullende informatie.

In company
Deze training leent zich er bij uitstek toe om als in-company training te worden verzorgd. De inhoud, casuïstiek en video’s worden dan in overleg met de opdrachtgever aangepast aan de praktijk van de organisatie en de te trainen doelgroep.
Onderwerpen
U krijgt antwoord op vragen zoals:
  • Wat zijn mijn sterke en zwakke punten als het gaat om het voeren van lastige gesprekken.
  • Hoe voorkom ik lastige situaties?
  • Hoe kan ik door te schakelen tussen communicatieniveaus het gesprek de goede kant op sturen?
  • Hoe beïnvloedt de vraagstelling de sfeer van het gesprek?
  • Hoe voorkom ik escalatie?
Deze, uw eigen vragen en die van uw collega-cursisten staan centraal tijdens deze training.
 
Na afloop van de training
Na afloop van deze training heeft u uw gespreksvaardigheid vergroot.  Dat houdt in:
  • U bent in staat om de sfeer in het gesprek op een positieve manier te beïnvloeden;
  • U heeft bent zich meer bewust van uw sterke punten en hebt handvatten gekregen om aan uw zwakke punten te werken.
  • U kunt de verschillende methoden en technieken gebruiken om over te brengen wat u wilt, zonder dat de situatie verslechtert;
  • U beheerst technieken die bijdragen tot de verduidelijking van bepaalde situaties en standpunten.





Terug naar de inhoud