strategische sessie - the spirit of

the spirit of ...
training - coaching - consultancy
Ga naar de inhoud

strategische sessie

consultancy
Onze strategische sessies noemen wij ambitiesessies. Deze sessies kunnen gehouden worden met verschillende teams op verschillende niveaus binnen een bedrijf. De horizon verschilt per team. Een directie heeft een horizon die verder ligt (strategisch) dan een uitvoerend team (operationeel). Ambitie wil je niet alleen in het directieteam hebben, maar ook in een uitvoerend team.
 
Een variant die wij vaker gebruiken is de ambities die topteams en topsporters hebben als onderlegger te gebruiken voor een ambitiesessie. De cyclus van de Olympische Spelen leent zich hier heel goed voor: waar wil je staan over 4 jaar en wat moet je daar de komende 4 dagen voor doen?
 Voor de theoretische onderbouwing gebruiken wij het prestatiemodel van Rummler & Brache en gaan wij uit van Appreciative Inquiry, het waarderend onderzoeken.
 
De scope van een ambitiesessie is naast het taakgerichte ook het mensgerichte. De inrichting van een bedrijf maakt het af en toe lastig: iedere manager is verantwoordelijk voor zijn eigen resultaten. Dat werkt verkokering in de hand en het gemeenschappelijke doel raakt uit het zicht. De beste resultaten bereiken teams als de samenwerking optimaal is. Ieder lid van een (management)team heeft kwaliteiten. De kunst is ieders kwaliteiten zo in te zetten dat het uiteindelijke gemeenschappelijke doel en daarmee ook het eigen doel bereikt wordt. Waarderend onderzoeken is hierbij een waardevol gedachtengoed.

De output van een ambitiesessie is een ambitieboek. Het team is eigenaar van het boek en bewaakt de voortgang van doelen en actieplannen.
In dit boek zijn de onderstaande 9 vakken beschreven onder het kopje programma.



Klik hier voor het prestatiemodel van Brache en Rummler.
Terug naar de inhoud